Mitt namn är Görel Steg. Jag föddes i Stockholm, men flyttade som ettåring till Göteborg, som mina föräldrar kom från. Farfar var från Tjörn och till jag var tio år tillbringade vi alla somrar i Strandnorum där han hade ett litet fritidshus. Till det huset flyttade min sambo och jag i mars i år.
Hela min uppväxt älskade jag att teckna och måla, men kände att jag behövde ett tryggare jobb och utbildade mig därför till arkitekt på Chalmers. Eftersom färg och form var så roligt gick jag ett extraår på HDK, som då hette Konstindustriskolan.
|
Efter att ha jobbat fyra år som arkitekt tog jag tjänstledigt och gick Hovedskous skulpturutbildning (nu heter det Göteborgs konstskola). Och när jag var klar där lät min generösa arbetsgivare mig vara ledig halva året, i tio år. De lediga halvåren jobbade jag i min ateljé i fiskhamnen och senare Klippan i Göteborg, mest med stora skulpturer i trä eller betong.
Under de perioder då jag jobbat heltid som arkitekt har jag målat och skulpterat en hel del även om det då blivit 5-6 år mellan utställningarna och betydligt färre utsmyckningsuppdrag.
I februari i år slutade jag jobba som arkitekt för att kunna ägna mig åt måleri och skulptur på heltid. Så både för att jag är nyinflyttad i Stenungsunds kommun och som en nystart i konstnärslivet är det särskilt roligt att ställa ut här hos Stenungsunds konstförening.
I februari i år slutade jag jobba som arkitekt för att kunna ägna mig åt måleri och skulptur på heltid. Så både för att jag är nyinflyttad i Stenungsunds kommun och som en nystart i konstnärslivet är det särskilt roligt att ställa ut här hos Stenungsunds konstförening.
På utställningen finns både målningar och skulpturer och objekt som är något mitt emellan. På senare tid väljer jag ofta att arbeta med plexiglas, det är lockande eftersom jag förutom att måla på det även kan forma det tredimensionellt.
Min starkaste drivkraft har nog alltid varit att det är en så spännande upptäcksfärd - att se vad det blir. Varje skulptur eller målning, men också över tid. Det är kanske därför som jag arbetat med så olika material som trä, betong, papper och plexiglas. Färg finns dock med hela tiden.
Det som också alltid är sig likt är sättet att arbeta i ”dialog” med föremålet/målningen. Ofta startar jag på en impuls eller längtan, och när jag så har något att utgå ifrån försöker jag ”lyssna på” vad målningen behöver
Min starkaste drivkraft har nog alltid varit att det är en så spännande upptäcksfärd - att se vad det blir. Varje skulptur eller målning, men också över tid. Det är kanske därför som jag arbetat med så olika material som trä, betong, papper och plexiglas. Färg finns dock med hela tiden.
Det som också alltid är sig likt är sättet att arbeta i ”dialog” med föremålet/målningen. Ofta startar jag på en impuls eller längtan, och när jag så har något att utgå ifrån försöker jag ”lyssna på” vad målningen behöver
Jag jobbar ofta snabbt och impulsivt en stund, för att sen betrakta, vänta och känna efter (ibland flera veckor) och göra om. Fortsätter så i omgångar och med några olika saker på gång parallellt, tills det känns att NU blev den här grejen som jag vill.
Ibland är det just när något är så fult att jag blir frustrerad och känner mig härligt fri och oaktsam som det händer intressanta saker. Och jag gillar när arbetsprocessen syns eller anas i det färdiga resultatet.
Titta gärna på min hemsida www.gorelsteg.se
Ibland är det just när något är så fult att jag blir frustrerad och känner mig härligt fri och oaktsam som det händer intressanta saker. Och jag gillar när arbetsprocessen syns eller anas i det färdiga resultatet.
Titta gärna på min hemsida www.gorelsteg.se